29 Nisan 2012 Pazar

Dostum Dostum Türküsü ve Hikayesi..





TÜRKÜ SÖZÜ
Bin cefâlar etsen almam üstüme
Gayet şirin geldi dillerin dostum
Varıp yad ellere meyil verirsen
Kış ola bağlana yolların dostum

İlâhi onmaya yardan ayıran
Bahçede bülbüller ötüyor uyan
Kula gölge olsa Allah'a ayan
Senden ayrılalı gülmedim dostum

Pir Sultan Abdal'ım gülüm dermişler
Bu şirin canıma nasıl kıymışlar
İster isem dünya malın vermişler
Sensiz dünya malın neylerim dostu 

HİKAYESİ
Pir Sultan Abdal Alevi toplumunun bagrından cikan en büyük halk ozanlarindan biridir.Yasami boyunca haksizliklara karsi mücadele etmis hatta asilacagini bile bile bu tutumundan vazgecmemistir. Siirleri ve direnisci tutumuyla nice kusaklara örnek olmustur. Pir Sultan’in siirleri ve deyisleri hala dilden dile ve agizdan agiza dolasiyor. Bu büyük insanin hayatina bakmakta yarar var.

Pir Sultan Abdal’in 1510/14 -1589/90 yillar arasinda yasadigi tahmin ediliyor. Öz adi Haydar olmasina karsi siirlerinde Pir Sultan mahlasini kullanir. Kendisi Sivas’in Yildizeli ilcesinin Circir bucagina bagli Banaz köyünde dünyaya gelmistir. Yirmi yasina bastiginda Seyit Ali Sultan Dede’nin dergahina baglanir ve ikrarini verir. Tam bes yil gece-gündüz demeyip o dostluk ve muhabbet kapisina eli erdigince gücü yettigince katkida bulunur. Odun tasir su getirir hasat kaldirir konuklar agirlar ac doyurur harama el sürmez ve dergaha bir tek haram lokma getirmez. Eline diline beline sahip olmak; onun da diger canlar gibi hic aklindan cikarmadigi bir temel ilke olur. Haydar dergaha ve dolasiyla halka hizmeti Hakk’a hizmet sayar. Makamlari adim adim alir ve sonunda „Pir" makamina erisir. Pir Sultan Abdal Seyit Ali Sultan Dede’den dedelik hirkasini ve Pirlik nisanini aldiktan sonra canlari tek tek dolasir ve dertlerini dinler. O günlerde Andadolu’da kötülük kol geziyor zalim esen rüzgar ölüm türküleri söylüyordu. 

Rüsvetci kadilar yobaz müftüler zalim pasalar ve niceleri halkin alin terine bakmadan insanlarin hayatini ceheneme dönüstürüyorlardi. Özellikle Alevi toplumunu kafirlikle imansizlikla ve zindiklikla sucluyorlardi. gerek Selcuklu gerekse Osmanli döneminde irili ufakli pek cok ayaklanma girisimi olmus fakat hepsi basarisizlikla sonuclanmisti.Pir Sultan Abdal zalimlere ezenlere karsi siirlerini bir silah olarak kullandi ömrünün sonuna dek türkülerini hem de yüksek sesle söylemekten kacinmadi. Anadolu Alevilerinin zulme karsi baskaldirmalarina önderlik eden Pir Sultan Hizir Pasa tarafindan asilmistir. Yine söylentilere göre Pir Sultan Abdal’in Seyyid Ali Pir Muhammed ve Er Gayib adli üc oglu ile Sinem adli bir de kizi vardi. 

alıntı 

Fon müziğini kapatalım lütfen:) 



12 yorum:

  1. Bin cefâlar etsen almam üstüme
    Gayet şirin geldi dillerin dostum
    Varıp yad ellere meyil verirsen
    Kış ola bağlana yolların dostum
    ..yarenim çok tşk ederim .eskiden annem bu türküyü ne çok söylerdi ...sevgiler selamlar

    YanıtlaSil
  2. Çok güzel bir paylaşım olmuş canım bunu duymamıştım sayende bilgilendim,
    Senin paylaşımlarını okumak fon müziğiyle iyi gidiyor:)
    sevgilerimle ...

    YanıtlaSil
  3. Yaren'ciğim türküyü biliyordum ama hikayesini ilk kez duyuyorum, çok teşekkürler canım. Bu arada benim en sevdiğim türkü Urfa'nın Etrafı Dumanlı Dağlar türküsüdür niye bilmem?:(((annem de severdi belki de ondandır...sevgiler canım

    YanıtlaSil
  4. Ben teşekkür ediyorum, naliyacığım..Annene selam ve sevgilerimi ilet. Ben de çok severim..sevgiler.

    YanıtlaSil
  5. Beğenmene sevindim siyahkuğu..Bir parça hüzünlendiriyorsam, hayatın keşmekeş sıkıntılarından bir nebze de uzak kalmanıza vesile oluyoprsa paylaşımlarım ne mutlu bana..Sevgiler, esenlikler

    YanıtlaSil
  6. Müjdeciğim, türküler bizim özümüz, bağrımızdan çıkan, acımızı,sevgimizi,hüznümüzü,aşkımıza,hasretliğimize şahitlik etmiş öz değerlerimiz..Türkülerde herbirinde kendimizi buluruz, bizi anlatır bizdendir çünkü..Anneciğine Allahtan rahmet diliyorum..Söz sen ve annen için Urfa'nın etrafı dumanlı dağlar türküsünü ve hikayesini araştrıp yayınlamak isterim..Teşekkürler,sevgilerimle..

    YanıtlaSil
  7. Anadolu bir mozaiktir Hanife kardeşim. Bu mozaik içinde Anadolu Aleviliğinin önemli bir yeri vardır. Özellikle bağlama adı verilen saz eşliğinde yakılan türkülerin kültürümüzde önemli bir yeri vardır. Pir Sultan Abdal yazıda belirtildiği gibi halk için mücadele eden bir şahsiyettir. Hızır Paşa tarafından asılarak yaşamına son verilmiştir. Bu haksızlık karşısında Anadolu Alevileri Pir Sultan Abdal'ı ve ondan gelen kültürü ve yaşanılan acı olayı hala dile getirirler. Bu amaçla kurulmuş Pir Sultan Abdal derneği vardır. Bunları Google'dan rahatlıkla bulup okumak olasıdır. Gönül ister ki dün de bugünde bu tür toplum vicdanını kanatan olaylar yaşanmasın. Bu bir zulümdür, bir kesimin varlığını ziyan etmektir. Anadolu dediğim gibi bir mozaiktir. Kurtuluş Savaşı'nda tüm Anadolu halkları ortak ve omuz omuza, yan yana düşmana ve emperyalist güçlere karşı mücadele etmiştir. Şehitliklerde yan yana, koyun koyuna yatmaktadırlar. Aslında Pir Sultan'ı dar ağacına götüren onun düşünceleri ve boyun eğmeyişi, dik duruşu olmuştur. Güzel bir paylaşım yapmışsınız. Değerlerimizi öğrenmek ve bilmek geleceğimiz için çok önemlidir. Saygılarımı sunuyor, bu tür paylaşımlarınızın ne denli öenmli olduğunu vurgulamak istiyorum.

    YanıtlaSil
  8. Anadolumuz hakkında ki düşüncenize yürekten katılıyorum..İnsanlaeı kategorize etmekten hoşlanmam..Alevi,laz,çerkez,vs.İfade ettiğiniz gibi omuz omuza bu ülkeye çok fazla katkılarda bulunduk..Pir Sultan Abdal'ın hayatını hüzünlü hayat hikayesini araştırmalarım sonucu öğrendim..Geçmişimizi araştırmamız ve öğrenmemiz çok gerekli. Çünkü onlardan öğrenecek çok şeyimiz var..Pir Sultan Abdal örneğinde olduğu gibi, doğru bildiği şeyden, mertçe, onurlu bir şekilde canı pahasına vazgeçmemek gibi.tarihimizi irdelediğimizde çok fazla örnekler bulmak mümkün..Kendi çapımda küçükte olsa birilerinin ilgisine sunmak, hem öğrenemelerine yardımcı olmak, hem de Türkülerimizin gündemde kalması amacım.. Biz müziğe gönül vermiş bir aileyiz. Eşimde bağlama çalar, kızımın biri iyi derecede gitar, büyük kızım da kendi çapında keman çalmaya çalışır.. Fırsat buldukça ailecek fasıl geçeriz. Siz bağlamadan bahsedince paylaşmak istedim.. Verdiğiniz çok değerli bilgilerden dolayı çok teşekkür ediyorum, değerli yorumlarınızı her zaman bekleriz..
    saygılarımla,

    YanıtlaSil
  9. Yaren'ciğim türkü paylaşımı yaptığını görünce aklıma geldi daha doğrusu içime doğdu bana cevap yazmıştır diye...yanılmamışım:))çok naziksin çok teşekkür ediyorum...bekliyorum Urfa'nın etrafı dumanlı dağlar..belki onun da bir hikayesi vardır...annem için rahmet dileğine de ayrıca teşekkürler Amin...
    sevgilerimle öptüm

    YanıtlaSil
  10. Urfa'nın etrafı dumanlı dağlar, türküsünün hikayesini buldum. En kısa zamanda yayınlayacağım, canım rica ederim. Ne demek elbette cevapsız bırakmam yorumunu..Sevgiler canım, seni ve bücürüğü öpüyorum..:)

    YanıtlaSil
  11. Şiirde ne demek istiyor?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Dostum derken HÂK teâlâ nın aşkını dostum derken ona sesleniyor.. paşa ona dünya vadediyor oyüzden diyor ya "ister isem dünya malın vermişler"...
      Ama o yani pir sunlan Hz. K.s buyuruyor ki; "Sensiz dünya malın neylerim dostum..." Yani sana bu dünyadayken kavuşmazsam ( Hadis-i şerif sırrıdır "Ölmeden önce ölünüz." Yani sen yoksan senin aşkın muhabbetin yoksa ne vadederlerse ben yokum sana kavuşmak eğer ceset ölümüyse ben zaten aşkından günde bin kere ölüyorum bir kezde cesedin ölecekse sen takdir ettiysen seve seve ey sevgili deyip aşkından sadakati den teslim oluyor ve paşa onu asıyor. ALLAH'u teâlâ şefaatlerine nail eylesin bu fakiri Saygılarımla kardeşlerim...

      Sil

YENİ KİTABIM YOLCULUK ÇIKTI!

Uzun bir aradan sonra merhaba diyerek yeni döneme başlamak istiyorum. Bir süredir bloğumdan ve   değerli blog arkadaşlarımdan uzak kaldım. S...