9 Ocak 2013 Çarşamba

Kara Tren Türküsü ve Hikayesi


    


                           TÜRKÜ HİKAYESİ
Birden durdu, başını öne eğdi, yere sanki saydammışçasına toprağın binlerce metre derinindeki bir noktaya bakarak:-Sanırım artık gelmez dedi.
Anlamamıştım, daha doğrusu konuştuğumuz konuyla bir alaka kuramadım.. Bu nedenle söylediğini teyit ettirdim.Sonra da saf saf kim gelmez!!? diye sordum..
Başını kaldırdı, önce gözlerimin taa içine, sonrada ufka baktı:
-Babam dedi. Sanırım artık gelmez!!... 

Yıl 1915 Osmanlının birçok cephede savaştığı her türden levazımın gerekli olduğu gibi her şeyden önce de savaşacak asker lazımdı. Büyük kayıpların verildiği, gidenlerin geri dönmediği çoğunun akibeti bilinemediği günler.. İnsanımız istasyonlarda sabahlıyor.. Ümitle beklenen kara trenler kara haber getiriyor çoğu zaman. Anaların, bacıların, eşlerin, gözleri ağlamaktan fersiz düşmüş çaresiz bekleyişi...Bekledikleri bir defa ölmüş ama o her kara tren gelişinde bir defa daha ölen kadınlarımız. Yorgun, bitkin ve başı eğik kara tren acı bir çığlık atarak uzaklaşıyor. İnadına yaşatılmaya çalışılan ümitleri, o korkunç bekleyişleri bir ağıta dönüşüyor;
"Kara tren kara yılan gelmez olaydın,
Gül yarimi elimden almaz olaydın
Ya da bir türküye:

Gözüm Yolda Gönlüm Darda
Ya Kendin Gel Ya Da Haber Yolla
Duyarım Yazmışsın İki Satır Mektup
Vermişin Trene Halini Unutup
Kara Tren Gecikir Belki Hiç Gelmez
Dağlarda Salınır Da Derdimi Bilmez
Dumanın Savurur Halimi Görmez
Gam Dolar Yüreğim Gözyaşım Dinmez
Yara Bende Derman Sende
Ya Kendin Gel Ya Da Bana Gel De
Duyarım Yazmışsın İki Satır Mektup
Vermişin Trene Halini Unutup
Kara Tren Gecikir Belki Hiç Gelmez
Dağlarda Salınır Da Derdimi Bilmez
Dumanın Savurur Halimi Görmez
Gam Dolar Yüreğim Gözyaşım Dinmez

Ruhu şad olsun!   bu topraklar için toprağa düşen şehidlerin gazilerin... Dilerim bu millet, bu acıları bir daha asla yaşamaz!..


Kaynak: derleme

22 yorum:

  1. Atalarımızın ruhu şad olsun diyorum bende, ne çok hikaye var bu topraklarda.Hikaye için teşekkürler

    YanıtlaSil
  2. Amin Asya hanım...
    Bilinenler bunlar, bilinmeyenler ve bilinmeyi bekleyen daha ne hikayeler var kim bilir..
    Yorum için ben teşekkür ediyorum,
    sevgiler.

    YanıtlaSil
  3. Ne kadar acı günler, ne pahasına bu toprakları korumuş, savunmuş, kanımız, canımız pahasına bu cumhuriyeti kurmuşuz, şimdi de yıkmaya çalışıyorlar, yazıklar olsun bunlar aklıma geldi:(((Hanife'ciğim bu türküyü ben "kara tren gelmez ola, düdüğünü çalmaz ola" diye hatırlıyordum ama belki o da başka bir türküdür..eline sağlık canım ibretlik bir hikayeydi.....

    Bücürük'le ben kocaman öpüyoruz, sevgilerimizle canım...

    YanıtlaSil
  4. Evet haklısın Müjdeciğim, Kurtuluş savaşını yaşayan bizler olmayınca, o zorluğu yaşayan bizler olmayınca.. Bize hazır olarak sunulmuş. O nedenle kıymetini bilmiyoruz. Böyle söylüyorum ama, Rabbim bir daha o günleri ne bize, ne de bizden sonraki nesle yaşatmasın canım..
    Müjdeciğim o türkü başka.. kara tren gelmez mi ola, düdüğünü çalmaz mı ola.Bundan sonra sarı gelin türküsünü yayınlayacağım,dur ondan sonra senin için bu Türkünün hikayesini araştırayım..:) Canım öpüyorum kocaman ikinizi de.. sevgilerimle.

    YanıtlaSil
  5. Canim yaa urperttin okurken yazdiklarini..cok sevdim cok beyendim blogunu..Atalarimizin ruhlari huzurla yatiyormu bilmem simdilerde..yaz yine hikayeleri..turkuleri paylastigin muzikte cok cok guzel sevgiler:)

    YanıtlaSil
  6. Acı, lakin gerçek...
    Yazdıkların.
    İç burkucu, dram yüklü...
    Tarihimizin benzeri olayları geçmişte askere gidip de gelmeyenlerin geride bıraktıklarının acılarıyla kaplı.
    Sarıkamış dramı misal...
    1914 yılı Aralık ayı...
    Zemherinin tilkinin kuyruğunu buz tutturduğu aylar...
    Asker aç...
    Asker sefil...
    Asker çıplak...
    Asker yazlık kıyafetiyle Arabistan Çöllerinden Sarıkamış'a getirlmiş...
    Ordu komutanları Alman...
    Başkomutan Enver Paşa...
    Alman hayranı...
    Mehmetcik ölmüş ...
    Ne gam...
    Ne keder...
    Ne önlem...
    Düşman güçlü....
    Mevsim zemheri, bir soğuk savaştır yaşanan....
    Tipinin en çetini....
    Tifüsün en zalimi....
    Çaresizliğin en koyusu....
    Soğuktan da beter çaresizlikten üşüyen asker....
    Komutanların yaptığı hatalar...
    İstanbul'dan ya da Erzurum'dan kış şartlarında uzaktan savaş idare etmeler....
    Hatalar zinciridir...
    Kapatır yolları....
    Allahuekber'e bağlar...
    On binlerce canı...
    Dağ amansız...
    Geride kalanlar....
    Asker yolu gözleyenler....
    Demezler mi?
    "Kara Tren kara yılan gelmez olaydın,
    Gül yarimi elimden almaz olaydın...."
    Kalemine sağlık....

    YanıtlaSil
  7. Bloğuma hoş geldin, dostbahçesindenlezzetler arkadaşım.. Bloğumu ve paylaşımım beğenmene çok sevindim. Her zaman beklerim. Ben de kendimce, sevgimizi, özlemimizi, hasretimizi kısaca bizi anlatan özümüzü anlatan türkülerimizi paylaşarak gündemde tutmayı amaçlıyorum. Kusura bakmayın üzdüm galiba. Ama değmez mi üzülmek. Şuan özgürce huzur içinde yaşamamız için kendilerini feda eden atalarımız üzülmeye değmez mi?
    Sevgilerimle...

    YanıtlaSil
  8. Hüseyin Hocam çok teşekkür ediyorum, ne güzel anlatmışsınız. Tarihimizi, bu günlere nasıl geldiğimizi bilmiyoruz, hele yeni nesil hiç bilmiyor. O nedenle sahip olduğu değerin kıymetini bilmiyor. Tarihi masal okur gibi okuyor.
    Bu gün arkadaşlarla bir araya geldik. Hanımlardan birinin kızı sayısal bölümden mezun olmuş. Bölümü ile ilgili okuyor üniversitede..Arkadaş dert yanıyor, benim kızım sayısalcı, tarih okuyor ne alaka diyor.Bu söz üzerine kendimi tutamadım. Ne demek ne alaka? dedim. Elbette okuyacak. Tarihini öğrenecek elbet diye tepkimi gösterdim. Şu anlattıklarınızı okuyunca insan ne yemek yemesi ne sıcak odada kalası geliyor...
    Çok teşekkür ediyorum Hüseyin Hocam değerli katkınızdan ötürü,
    saygılarımla..

    YanıtlaSil
  9. Çok duygulandım okurken :( bizim türkülerimizin ardında mutlaka bir hikayesi vardır. İşte böyle ders alınası hikayeleri bilip öğrenmiyoruz. Çok teşekkür ederim Hanife, kalemine sağlık.

    YanıtlaSil
  10. Ben teşekkür ediyorum Aslıcığım. Okuyan gözlerine sağlık canım.
    sevgilerimle,

    YanıtlaSil
  11. Merhabalar,

    Bu milletin çektiğini hiçbir millet çekmemiştir. Ne kadar çok hikayelerimiz ve onların türküleri vardır ki; bu değerlerimiz ecdadımızın yaşadıklarının birer canlı belgesidirler.

    Kahraman ecdadımızı bu vesileyle minnetle, şükranla ve rahmetle anıyorum.

    Bir de klasik bir Kara Tren türküsü vardır ki, hatırladığım kadarıyla bazı dizelerini müsaadenizle burada paylaşmak isterim.

    "Kara tren gelmez mola düdüğünü çalmaz ola
    Gurbet ele yar yolladım metkubumu almaz ola

    Allı gelin al olaydın selvilere dal olaydın
    Gelen geçen yolculardan nazlı yar beni soraydın

    Aldım çantamı elime düştüm gurbetin yoluna
    Bilseydim ayrılık vardı düşmezdim alem diline

    Allı gelin al olaydın selvilere dal olaydın
    Gelen geçen yolculardan nazlı yar beni soraydın

    Evlerinin önü taştan sen çıkardın beni baştan
    Ben seni sevdim seveli gözlerim dinmiyor yaştan

    Allı gelin al olaydın selvilere dal olaydın
    Gelen geçen yolculardan nazlı yar beni soraydın"

    Selam ve dualarımla.

    YanıtlaSil
  12. Değerli yorumunuz için teşekkür ediyorum Recep Bey. Yaşadığımız bu topraklarda türkülere konu olmuş öyle çok kahramanlık, aşk, hasret gibi yaşanmış hikayeler var ki.. Her biri bizi özümüzü anlatıyor. Bizim kültürümüz unutumaması ve unutturulmaması gerekir diye düşünüyorum.
    Yazdığınız türkünün de hikayesini aramak isterim, kısmet olursa.
    selam ve saygılarımla

    YanıtlaSil
  13. Ben de ilk okuduğumda çok duygulanmıştım
    Paylaşım için teşekkürler
    Sevgler

    YanıtlaSil
  14. Vatanımız uğruna can verenlerin ruhu şad olsun..Minnetarlığımız sonsuza dek sürecek..

    YanıtlaSil
  15. Amin vuslatım. teşekkür ediyorum sayfama misafirliğin için sevgilerimle öptüm canım.
    Sevgiyle kal..

    YanıtlaSil
  16. Ben teşekkür ediyorum nilay hanım.
    Sevgilerimle,
    hoşça kalın..

    YanıtlaSil
  17. Canım doğrusunu istersen türkü dedikleri zaman kuğu bitiyor işte:)
    çok seviyorum Kara tren , etek sarı be birde Sarı gelin çok farklı geliyorlar bana hikayeleride çok özel, sarı gelini yazmışmıydın onuda bekleriz))) öpüyorum.

    YanıtlaSil
  18. Teşekkür ediyorum siyahkuğum... İlk fırsatta inşaallah sarı gelin türküsü ve hikayesini de yayınlayacağım..
    sevgilerimle öptüm canım.
    sevgi ve muhabbetle kal..

    YanıtlaSil
  19. Amin.. Şehid olanlar zaten mükafatını rabbimizden alacaklar ama geride kalanların yüreği bir daha sızlamasın böyle.. Rabbim şehitlerimize rahmet geride bıraktıklarına da selamet versin..

    YanıtlaSil
  20. Amin nursalkımım teşekkür ediyorum..
    Sevgilerimle.

    YanıtlaSil
  21. Amin nursalkımım teşekkür ediyorum..
    Sevgilerimle.

    YanıtlaSil
  22. Ahhh türkülerimiz... onlarin yeri bir baskadir benim de gönlümde. Hele böylesi anlamli hikayeler iceriyor ya bircogu, daha da degerli yapiyor onlari.

    Tüylerim diken diken okudum, yüregine saglik Hanife'cim.

    YanıtlaSil

YENİ KİTABIM YOLCULUK ÇIKTI!

Uzun bir aradan sonra merhaba diyerek yeni döneme başlamak istiyorum. Bir süredir bloğumdan ve   değerli blog arkadaşlarımdan uzak kaldım. S...