22 Mayıs 2012 Salı

Etek Sarı Sen Etekten Sarısın Türkü Hikayesi-Siyahkuğum senin için..:)


      
                           
        TÜRKÜ HİKAYESİ
Aşık, hercai gönüllüdür. Bir gün genç bir kadın görür. Gelinin tülbendinin altından çıkan ve savrulan saçlarının da giydiği eteğin rengi de sarı; teni Beydağı’nın karı gibi beyazdır. O bir “Deste başı”dır. Denilir ki; yiğit sevince işte böyle deste başı sevmeli!
Hasa bezinden, kolları düğmeli gömleğini onun için giyer, atıyla onu görmek için pınarın başına gider. Konuşmak ister, olmaz. Onunla konuşmayan/konuşamayan gelin de dolu dolu döker gözlerinden. O, başkasının yâridir. Seven, ama kavuşamayan âşık duygu, düşünce ve hayallerini türküye dökerek dile getirir. Yöre motifleri ile süslediği hasretini dile getiren türküsünü yine yöre ezgisiyle çalıp söyler. “Seni benden beni senden eyleyen/Ölmeye de mezar mezar dolana” diyerek de beddua eder...

                                     TÜRKÜ SÖZÜ


Etek Sarı Sen Etekten Sarısın
Kurban Olam Beydağının Karısın
Sordum Sual Ettim Kimin Yarısın
Ben Sormadan Dolu Gibi Döküyü 

Bir Köynek Diktirdim Kolu Düğmeli
Herkes Kaderine Boyun Eğmeli
Deli Gönlüm Çirkine Bel Bağlama
Sevdiğin Yar Arguvan''a Değmeli 

Bir Köynek Diktirdim Hasa Bezinden
Alem Düşman Oldu Senin Yüzünden
Eğer Gurbet Ele Gider Dönersem
Ahdım Vardır Öpeceğim Yüzünden.

Kaynak ve Mahlası :Hasan Durak
Yöre :Malatya 

14 yorum:

sayanlaruya dedi ki...

Acıklı bir hikaye türküde sevdiğim bir türküdür Sevgili Hanife hanım sevgiler selamlar rabbime emanet olunuz

Hüseyin GÜZEL dedi ki...

Arguvan ve Beydağı denince aklıma Malatya geldi. Sanırım bu türkü Malatya yöresine ait. Memleketimin insanı gariban, duygu yüklü, içli, sevecen, merhametli, yiğit,mert. Bir toplumun aynasıdır türküler. Kültürümüzdür. Yaşamımızın imbikten süzülmüş halidir. Yüzyılların manasıdır. Yaşama yol gösterendir. Sevgidir, sevgilidir, insandır türkülerimiz. Kaleminin mürekkebi daim olsun. Okumalı okutmalıyız. Bu yazıyı facebook sayfamda yayınlayacağım. Umarım bir kaç kişi de olsa bu türkünün hikayesini öğrenmiş olur. Saygılar.

yaren dedi ki...

Evet Sayan Hanım, türkülerimiz biz özümüz bizi anlatır. Acımızı, sevincimizi, özlemlerimizi, hasretliklerimizi, sevgimizi, ayrılığımızı yaşarız adeta her notasında..siyahkuğu bu türküyü çok beğenerek dinlediğini söylemişti.Ben de ona sürpriz yapmak istedim.Teşekkür ediyorum.Sizde Rabbime emanet olun.. sevgilerimle..

yaren dedi ki...

Evet Hüseyin Bey, türkü Malatya yöresine ait.. Türkülerimizi okadar güzel anlatmışsınız ki; üzerine söz söylemek istemiyorum. Sadece teşekkür ediyorum.Elbette facebook sayfanızda paylaşmanız beni çok mutlu eder..Hoşçakalın, esenlikler..

siyahkuğu dedi ki...

Canımsınnn,öncelikle çok teşekkür ederim, çok mutlu oldum şu an unutmamışsın,evet çok severim bu türküyü...
en çok söylediğim türkü de bu sanırım, çok mutlu oldum:)
Bazen söylediklerimiz söylediğimiz yerde kalsın isteriz,
Bazen de söylediklerimiz, bize şu an senin yaptığın gibi dönsün isteriz ,güzel yüreğine sağlık kocaman öptüm...

yaren dedi ki...

Küçücükte olsa mutlu olman ve tebessüm etmene vesile olmak amacıyla hazırlayıp yayınladım.. Senin mutlu olduğunu hissetmek beni de mutlu etti.. Hem bu vesileyle bir çok kişi bu güzel içli hüzün kokan, hasret kokan türkümüzün hüzünlü hikayesini öğrenmiş oldu. Ben de öptüm seni sevgiler, mutluluklar canım..

siyahkuğu dedi ki...

Hayırlı Kandiller canım,ellerinde öpüyorum,
dualarımızın kabulu temennisiyle,sevgiler...

gonul kalemi dedi ki...

Varlığı ebedi olan, merhamet sahibi, adaletli Yüce Allah kendisine dua edenleri geri çevirmez. Dualarınızın Rabbin yüce katına iletilmisine vesile olan Regaip kandiliniz mübarek olsun.Selam ve dua ile.... Can dostum....

yaren dedi ki...

Teşekkür ediyorum siyahkuğum, seninde kandilin mübarek olsun,Rabbim hepimizi bu gecenin hürmetine affetsin.. Bu gece ömrünüze, nur, huzur, bereket ve güzellikler getirsin.. canım öpüyorum, sevgilerimde

yaren dedi ki...

Teşekkür ediyorum, Muammer bey. Allah razı olsun..Sizin de kandiliniz hayırlara vesile olsun..Selam ve saygılar..

Süleyman Özerol dedi ki...

Yazımızın iyice okunması gerek.
Yanlışlıklar çoğalıyor çünkü...


www.hekimhan.com/etek.htm‎



Hanife Mert dedi ki...

Sayın Süleyman Özerol beyefendi verdiğiniz link açılmıyor. Ben türküleri çok severim. Bizim özümüz çünkü. Onları ve hikayesini de araştırarak yayınlayıp bu kültürümüzün bilinmesidir amacım. Eksik ve yanlışlık varsa düzeltilmesi gerekiyor. Uyarınız için teşekkür ediyorum, saygılarımla.

Süleyman Özerol dedi ki...

“Etek Sarı Sen Etekten Sarısın"

Aşığımız, hercai gönüllüdür. Bir gün genç bir kadın görür ve ondan etkilenir.
Duygu, düşünce ve hayalleri türküye dökerek dile getirir.

Etek sarı sen etekten sarısın
Kurban olam Beydağı’nın karısın
Sordum o güzele kimin yarısın
Ben sormadan dolu gibi döküyü

Bir gömlek almıştım hasa bezinden
Âlem düşman oldu senin yüzünden
Git sevdiğim sağlığınan gelirsem
Yar kör olam öpeceğim gözünden

Bir gömlek almıştım kolu düğmeli
İnsan sevdiğine boyun eğmeli
Sevince de deste başı sevmeli
Kurban olam Arguvan’lı geline

Sallanarak gelin indi pınara
Lütfeyle ki gelin atım sulana
Seni benden beni senden eyleyen
Ölmeye de mezar mezar dolana

Aşığa göre, gelinin tülbendinin altından çıkan ve savrulan saçları, giydiği eteğin rengi de sarı; teni, Beydağı’nın karı gibi beyazdır. O bir “deste başı”dır. Yiğit severse, “deste başı” sevmeli!

Hasa bezinden, kolları düğmeli gömleğini onun için giyer, atıyla onu görmek için pınarın başına gider. Gelin onunla konuşmaz, gözlerinden de dolu gibi yaş döker.

Sever, ama kavuşamaz… Arada engeller vardır. O, başkasının yâridir. “Seni benden beni senden ayıran-Ölmeye de mezar mezar dolana” diye beddua eder.

("Etek Sarı Sen Etekten Sarısın" yazımızın ikinci bölümüdür)

Adsız dedi ki...

Çok başarılı bir site tebrik ederim=)